Яндекс.Метрика
Понедельник, 20.05.2024, 18:42
Приветствую Вас Гость | RSS

Мой сайт

ГЛИНА, ЇЇ ВЛАСТИВОСТІ І ВИПРАВЛЕННЯ ЇХ.


  

  Крім наведеного нами поділу глин на первинні та вторинні, причому первинні, крім усього іншого, відрізняються від вторинних слабо вираженої пластичністю і значно більш високої вогнетривкістю, глини ділять ще на наступні чотири класи: 1) вогнетривкі глини (біла пластична і непластіческая), 2) плавкі глини (звичайна гончарний і сукновальня), 3) вапняні глини (мергель і звичайна цегляна глина) і 4) охристі глини (болюсь, охра). Для переслідуваних у цій книжці цілей найбільше значення має глина гончарна або горшкових. Вона надзвичайно пластична, багато її види м'які на дотик і утворюють з водою досить тягучу масу. Пофарбована вона буває в різноманітні кольори, в більшості випадків досить інтенсивні, і зберігає цю забарвлення при випаленні. Майже завжди містить відомі кількості заліза і сповісти. 

     Сукновальня глина для керамічного виробництва не має ніякого значення, бо у воді розпадається в тонкий ніжний порошок і утворює зовсім не пластичну кашку. Внаслідок цієї своєї здатності у воді розпадатися в порошок і в такому вигляді вбирати в себе жири, глина ця застосовується при валяння сукна, звідки і її назву. Іноді її підмішують до глини гончарної, якщо ця остання має занадто великий пластичністю, як побачимо далі, що має свої незручності.

     Залишаючи зовсім осторонь мергелі і охри, хоча мергель і підмішується іноді в глину, коли потрібно підвищити в ній вміст вапна, скажемо ще кілька слів про глину звичайної і цегляною. Глина ця представляє собою суміш глини з кварцовим піском і з більшою або меншою кількістю охри, а іноді і вапна: вона пофарбована в бурий або жовтий колір, має порівняно малої пластичністю і не особливо вогнетривка.

     Звичайна гончарна глина представляє собою найбільш поширений і майже всюди зустрічається матеріал. Різниць цієї глини дуже багато і навіть в одній і тій же місцевості ніколи не можна знайти більш-менш схожих зразків; від домішки оксидів заліза вони завжди пофарбовані в коричневий і іржава колір, які при випаленні переходять в червонуватий. У сухому стані ці глини представляють масу щільну, тверду і шорстку. Оброблена водою дає липку і пластичну масу, що видає досить сильний характерний для цих глин запах: глини ці майже завжди містять від 5 до 15% кварцового піску. Найкращий матеріал для виробництва квіткових горщиків і мисок - це глина, яка містить 5-8% кварцового піску; зміст невеликої кількості окису заліза і вуглекислої вапна корисно, тому що вироби можуть бути обпалені при більш низькій температурі. Але зміст значної кількості вапна, особливо у вигляді навіть дрібних шматочків - не допускається. Якщо у звичайній гончарної глини вміст піску перевершує 15-18%, то така глина мало придатна для горщиків, тому що у них можуть обсипатися краю, і взагалі виходить дуже нетривка посуд. Таку глину можна виправити доданням до неї пластичної глини; але звичайно всі надбавки, тобто піску до жирної, пластичної глині та глини - до худої глині - обходяться дорого, навіть і в тих випадках, коли ці матеріали легкі і дешево дістаються на місці.

     З матеріалів, які корисно підмішувати до глини для даного виробництва особливо відзначаємо рослинні речовини, як-то: торф'яної однорідний порошок, деревна тирса, дрібно-січену солому, полову, порошок деревного вугілля та ін Чим пластічнєє глина, тим домішка цих матеріалів може бути більшою, але взагалі не повинна перевищувати від 1 / 10 до 2 / 10 частин глини, по вазі.

     У квіткових горщиках має значення колір, який приймається ними після випалу. Найбільш практичний колір горщиків темно жовтий і червоний, так як вони не тільки більше міцні, але і краще протистоять охолодженню грунту в горщику при зниженні зовнішньої температури. Найгіршими будуть білі горщики як слабо поглинають теплові промені. Вид горщиків після випалювання в значній мірі залежить від вмісту в глині оксидів заліза і почасти від температури випалу. Якщо температура випалу не перевищує 400-600 град / Р. і глина містить 10-15% оксидів заліза, то обпалені горщики будуть мати темно-червоний і червоний колір. При вмісті окислів заліза в глині менше 3%, після випалу предмети отримують білий і біло-жовтий колір.

     Приступаючи до гончарного виробництва, важливо перш за все вирішити питання, наскільки для бажаних виробів придатна наявна під руками глина. Найкраща відповідь на це питання дасть хімічний і механічний аналіз глини. Для його виробництва потрібна хімічна лабораторія. Потрібні відомі хімічні пізнання і досвід, і тому ми цих досліджень, не доступних для більшості дрібних виробників, стосуватися абсолютно не будемо і вкажемо тільки, якими більш-менш простими і доступними способами можна дослідити глину щодо вище розібраних її властивостей, найбільш важливих у технічному відношенні , тобто відносні пластичності і пористості при випаленні.

     Ми вказували вже вище, що глини пластичні завжди важче розмочуються, тобто вимагають для свого насичення водою більшого часу. Ось це-то особливістю і можна користуватися при визначенні пластичності. З глиняного, добре на воді замішаного, тесту ліплять брусок, потім дають йому на повітрі висохнути. Такий висохлий брусочок потім занурюють у воду і спостерігають, на скільки швидко буде йти насичення його водою, і на скільки сильно при цьому відбудеться деформування бруска. Худі глини при цьому швидко розсипаються на порох, а ніж глина жирніше, тим більше потрібно для насичення водою часу, і тим слабкіше виражається деформація первісної форми. Добре мати при цьому зразки завідомо сильно жирних або навпаки і худі глин, а ще краще глин придатних для виготовленого товару і виробляє проби паралельно і в абсолютно однакових умовах для цих зразків і глин піддослідних.

     Не треба, нарешті, забувати, що пластичними бувають глини жирні, а не пластичні худі, і що існують зовнішні, нами в своєму місці зазначені ознаки для розрізнення їх за зовнішнім виглядом і на дотик.

     Визначення пористості проводиться з обпаленим черепком. Зважений попередньо черепок кип'ятять у воді, поки з черепка не перестануть виділятися бульбашки повітря, потім виймають з води, дають охолонути, витирають зовні злегка ганчіркою і зважують знову. Приріст покаже, скільки води ввібрав в себе черепок. Чим більше ця кількість, тим більше пористість глини.

     Дуже рідко, коли природна глина володіє всіма потрібними для техніки властивостями якраз в тій мірі, як це потрібно для даного роду виробів. Звичайно доводиться ці властивості, всі або деякі з них, змінювати штучно надбавкою тих чи інших речовин або змішуванням між собою різних сортів глин. Остання операція так проста і зрозуміла, що говорити про неї не доводиться. Домішкою сильно жирної глини збільшується пластичність маси, глина з сильно вираженою пористістю збільшує її пористість і т.д. Ми скажемо кілька слів лише про примішування до глини з метою виправлення її властивостей речовин інших, крім різних сортів глин.

     Підняти пластичність мало пластичної глини штучними підмішуванням немає можливості, але знизити її не важко. Зниження це часто буває абсолютно необхідним, бо дуже жирна глина прилипає до форми та іншим знаряддям виробництва. Дуже важко від них відстає. Далі вироби з такої глини при висиханні виявляють сильну усадку, тобто сильно зменшуються в розмірах, що дуже ускладнює їх сушіння, при якій вироби деформуються, і нерідко виходять на них тріщини. Пісок, розмелений в порошок камінь, обпалена і розмолоти глина та інші подібні матеріали зовсім непластичні можуть служити для цієї мети. Всі вони впливають і на пористість глини, загалом знижуючи її, але тільки до певної межі. При додаванні занадто великих кількостей цих порошковатою непластичний речовин пористість починає не зменшуватися, а підвищуватися.

      Найчастіше до глини домішується пісок, як матеріал найбільш дешевий і доступний. Найкращі результати дає пісок кварцовий, що не містить жодних подмесей, але такий знайти буває досить важко, і тому часто доводиться задовольнятися піском звичайним. Пісок сильно мулистий зовсім для підмішування в глину не годиться. Підміна піску завжди змінює також і вогнетривкість глини, так як пісок являє собою майже чисту кремнекислота (кремнезем). Все, сказане нами свого часу в цьому відношенні про кремнеземі, повною мірою можна застосувати до піску, але тільки дрібному. Великий кварцовий пісок піднімає вогнетривкість глини.

     Пісок можна замінити меленим кварцом та кременем, причому до цих знижуючим пластичність глини матеріалами також повною мірою відноситься все сказане нами про вплив на вогнетривкість подбавкі кремнезему. Хороші послуги дає мелений кварц і кремінь там, де треба сильно зменшити усадку виробів. За допомогою цих матеріалів усадку деяких глин можна довести до нуля, тобто зовсім її знищити.

     Випалена і розмелених глина, що носить назву шамоту, як ми вже згадували, також знижує пластичність глини. У той же час вона збільшує пористість виробів зменшує їх усадку і підіймає вогнетривкість.

     Вапно також знижує пластичність глини, але є домішкою небажаною, а вище 18-20% і прямо шкідливою. Тільки при виробництві кам'яного товару зі сплавлений черепком вапно завжди исскуственно до глини додається.

     Нарешті, треба згадати про прибавку до глини з метою збільшення пористості виробів таких органічних речовин, які під час випалу вигорять і залишать замість себе пустоти. Такими вигоряючими речовинами можуть бути: вугільний порошок, тирса, солом'яна різка, полова, гній, костриця, торф і т.п.

     Деякі з вказаних нами речовин міняють, як ми бачили, не тільки пластичність глини, але і її вогнетривкість. Усього частіше, вогнетривкість глини знижують, а це буває необхідно для виробництва виробів з сплавлений черепком, надбавкою речовин спеціальних, що носять загальну назву флюсів або плавнів. Як плавнів насамперед застосовують польові шпати в найрізноманітніших сортів і навіть комбінаціях, начебто граніту, порфіру і пегматиту. Далі йде вапно у вигляді крейди або ще краще мергелю або доломіту, так званий шрітт - сплавлені і потім розмелені суміші лугів з піском або кварцом, скляний бій, доменні і кам'яновугільні шлаки, зола і т.п. дешеві матеріали, що містять легкоплавкі силікати.

   человек паук 3 обои


   Теперь вы реально можете выбрать домик у моря в Греции,и заказать отель со скидкой до 80% мы вам поможем, 

   поиск отелей
Форма входа
Поиск
Календарь
«  Май 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Архив записей
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0